Koninklijke Vereniging Vrienden der Aziatische Kunst
Beschrijving
De Koninklijke Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst (KVVAK) is een in 1918 opgerichte vereniging die sinds 2018 het predicaat ‘Koninklijk’ draagt. De KVVAK is op 29 juni 1918 opgericht door liefhebber van Aziatische kunst H.F.E. Visser (1890-1965) en de verzamelaar en handelaar G.J. Verburgt (1871-1926) met het doel grotere bekendheid te geven aan hoogwaardige Aziatische kunst, de belangstelling ervoor te stimuleren en de wetenschapsbeoefening op dit gebied te bevorderen, aldus de website van de vereniging. De eerste voorzitter van de vereniging was H.K. Westendorp 1868-1941, die later zijn eigen collectie aan de KVVAK zou legateren. De collectie van de vereniging telt op dit moment ongeveer 1850 objecten, bestaande uit verschillende kunstvormen zoals beeldhouwkunst, Japanse prenten en keramiek.
Na enkele tijdelijke tentoonstellingen werd er rond het tienjarig bestaan van de KVVAK besloten tot de oprichting van een fonds waarmee een eigen collectie kon worden aangekocht en een museum worden gesticht. In 1932 werd in de Tuinzaal van het Stedelijk Museum Amsterdam het zogenaamde Museum voor Aziatische Kunst geopend. In 1952 verhuisde de collectie naar het Rijksmuseum in Amsterdam, waar het nog steeds onderdeel van is. In eerste instantie werd de collectie van de KVVAK tentoongesteld in de Druckeruitbouw, die later is opgegaan in de huidige Philipsvleugel. Na de grote verbouwing van het Rijksmuseum in 2013 is de collectie van de KVVAK ondergebracht in het Aziatisch paviljoen. Let wel, niet de gehele collectie Aziatische kunst van het Rijksmuseum is een bruikleen van de KVVAK, het museum bezit ook zelf objecten binnen deze categorie. Naast het onderhouden van de eigen collectie organiseert de KVVAK onder andere lezingen en reizen. Daarnaast wordt bij uitgeverij Brill het tijdschrift Aziatische Kunst uitgegeven.
Herkomstonderzoek
Het archief van de KVVAK bevindt zich in de collectie van het Rijksmuseum. Om het archief te raadplegen dient er contact op genomen te worden met de collectie-afdeling van het Rijksmuseum. Daarnaast beschikt de onderzoeksbibliotheek van het Rijksmuseum een collectie van publicaties, waaronder catalogi van vroegere tentoonstellingen, die interessant zijn met betrekking tot herkomstonderzoek naar de collectie van de KVVAK.
Bronnen
- Lim, K.W., et all. Aziatische kunst uit het bezit van leden : Rijksmuseum Amsterdam, 22 december 1978-4 maart 1979 : Vereniging van vrienden der Aziatische kunst 1918-1978, Amsterdam, 1979.
- NL-HaNA 2.24.25 1281-1288
- NL-HlmNHA 476 2506Rapport van H.F.E. Visser inzake de wenselijkheid om te komen tot de stichting van een Rijksmuseum voor Aziatische kunst in het kader van de reorganisatie van de Nederlandse musea, (ca 1920). — https://hdl.handle.net/21.12102/0BC966D7764F4EC3AB2B0A4AFF30B73A
- NL-HaNA 2.14.73 674
- NL-HlmNHA 64 116Briefwisseling tussen H.F.E. Visser, conservator van het museum van Aziatische Kunst te Amsterdam, en de KNAW over identificatie en plaatsing van een Boeddhakop van de Boroboedoer, in bezit van de KNAW, 1939. — https://hdl.handle.net/21.12102/F3CA33316B0B49EEB6E8C0BC9BCAFDD4
- NL-HaNA 2.27.19 2934
- NL-HaNA 2.24.25 554-555
- Campen, J. van, et all. Asian Art, Amsterdam: Rijksmuseum, 2014.
- Fontein, J., et all. Oosterse schatten. 4000 jaar Aziatische kunst, Amsterdam: Rijksmuseum, 1954
- NL-HaNA 2.14.73 6609
- NL-HaNA 2.14.73 663
- Southworth, W. “Twelve Stone Sculptures from Java”. The Rijksmuseum Bulletin 65 (3):244-75 Amsterdam: Rijksmuseum, 2017.Dit artikel onderzoekt de geschiedenis en herkomst van een groep van twaalf stenen beelden uit Java. Alle twaalf zijn hindoe-boeddhistische afbeeldingen uit de Midden-Javaanse periode van de achtste tot de tiende eeuw na Christus. De beelden zijn in 1932 aangekocht door de Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst. — https://doi.org/10.52476/trb.9791
- NL-HaNA 2.20.69 2982
- Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst. Aziatische Kunst : mededelingenblad van de Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst, Leiden: Brill, 1986 – Nu.
- Southworth, William. “The Provenance of Four Sandstone Sculptures from Cambodia”. The Rijksmuseum Bulletin 61 (2):140-71, Amsterdam: Rijksmuseum, 2013.In dit artikel wordt ingegaan op de verwerving en herkomst van vier sculpturen uit Cambodja in de collectie van het Rijksmuseum. De beelden zijn begin jaren 1930 aangekocht door de KVVAK — https://doi.org/10.52476/trb.10069